Friday, 28 June 2013

Disebalik sebuah kenangan.

setiap orang punye kenangan. tak kire kenangan indah ataupun buruk.
setiap ape yang kite buat and alami, akan kita simpan untuk dijadikan kenangan.
dengan kenangan kita belajar macam-2 untuk pengajaran and ingatan masa depan.

pernah tak kita fikir ada apa disebalik sebuah kenangan yang pernah kita coretkan dalam kamus hidup kita?
pernah tak kita fikir apa kepentingan disebalik sebuah kenangan yang kita simpan?
biasanya kenangan indah kita suka nak simpan and sematkan dalam hati. betul tak?
tapi macam mana pulak dengan kenangan buruk?
contoh macam kenangan jatuh motosikal sampai terhumban dalam parit. dah terhumban tu, luke parah pulak sampai berdarah badan. paling kaw-2 bila kita ni ni mabuk darah. mau tak lagi teruk kenangan macam tu. kita akan ingat tak hal tu?
AKAN! aku pasti kenangan yang buruk lah biasanya akan selalu tersemat dalam hati and minda.
KENAPA?
sebab hal tu kita jadikan pengajaran dalam hidup kita :')

percaya tak kalau aku cakap biasanya hal yang kita tak nak ingatlah selalu kita ingat?
betul tak ape yang aku cakap?
tipu lah kalau korang dapat lupakan hal buruk yang pernah berlaku dalam hidup korang.
biasanya payah orang nak lupakan kenangan macam tu.
sebab hal buruklah yang banyak bagi kesan pada diri kita. kan?
jadikan kita lebih berhati-hati, jadikan kita lebih tegas.

KENANGAN.
aku suka kenangan. memang ada yang aku tak nak ingat.
tapi macam aku cakap kat atas tadi, biasa hal yang kita tak nak ingat selalu kita ingat.
tapi tak apa. disebalik sebuah kenangan yang aku tak nak ingat tu.
banyak pengajaran yang aku dapat. lagipun, tu takdir aku. Allah SWT dah tetapkan macam tu.
setiap hal yang berlaku, bukan kehendak kita kan? :')
redha, sabar, think positive. ada hikmah semuanya. itu yang aku jadikan sebagai pedoman dalam hidup aku.

percayalah, disebalik sebuah kenangan tu tak kira baik ataupun buruk.
tersimpan banyak erti dalam hidup kita :')



4 comments:

  1. sepanjang 29 tahun mama hidup, mama rasa berjuta kenangan mama simpan, baik manis ataupun tak manis, semua tu dah berlalu, tak boleh berpatah balik. cuma yang tinggal kenangan saja.. senyum sendiri bila ingat kisah yang jadi kenangan ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. emm, betul tu. tak boleh patah balik semua tu :')

      Delete
  2. jst what can we do, bersyukur sbb walau ade kenangan sedih, kite still mampu hidup untuk terus beribadah kepada allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. yep! and jadikan semuanya sebagai pengajaran utk perbaiki masa depan :')

      Delete